Ympäristömerkit auttavat valinnoissa

Monet yritykset markkinoivat tuotteitaan ympäristöystävällisinä, mutta miten kuluttaja voi käytännössä arvioida ja vertailla eri tuotteiden ympäristövaikutuksia?

Ympäristövaikutusten arvioiminen onnistuu tuntemalla ns. ympäristömerkit, joiden tavoitteena on nimenomaan lisätä puolueetonta tietoa tuotteiden ymeco-friendly-154950_960_720päristövaikutuksista ja ohjata tuotteiden valmistusprosesseja ja kulutusta ympäristöystävällisempään suuntaan. Yritys voi käyttää ympäristömerkkejä markkinoinnissaan, ja vastaavasti kuluttajat voivat hyödyntää niitä ostopäätöksiä tehdessään.

Erilaisia tuotteen ympäristövaikutuksista tai energiankulutuksesta kertovia merkkejä on käytössä useita. Esittelemme seuraavassa joitakin tunnetuimmista ympäristömerkeistä.

Energiamerkki

Energiamerkki on monille tuttu kodinkoneista. Merkin tarkoituksena on kertoa kuluttajalle laitteen energiankulutuksesta ja suorituskyvystä ja toisaalta ohjata kulutusta vähemmän energiaa kuluttaviin laitteisiin. Merkintä on pakollinen suurimmassa osassa kodinkoneita, esimerkiksi pyykinpesukoneissa, kuivausrummuissa, kuivaavissa pesukoneissa, astianpesukoneissa, uuneissa, lampuissa ja ilmastointilaitteissa sekä ilmalämpöpumpuissa.

Pohjoismainen ympäristömerkki, Joutsenmerkki

Joutsenmerkki on monille suomalaisillekin tuttu, Pohjoismaiden virallinen ympäristömerkki. Vihreää ja valkoista väriä käyttävä merkki on ollut käytössä jo vuodesta 1989 lähtien, ja se myönnetään vain ympäristön kannalta parhaille palveluille ja tuotteille. Joutsenmerkki huomioi tuotteen ja palvelun eri ympäristövaikutukset monipuolisesti koko elinkaaren ajalta. Tällaisia vaikutuksia ovat esimerkiksi tuotteen vaikutukset ilmaston lämpenemiseen, vesistöjen rehevöitymiseen ja ympäristön kemikalisoitumiseen. Joutsenmerkkiä voi hakea joko tuotteen valmistaja tai maahantuoja tai palvelujen tapauksessa palveluntarjoaja. Merkin vaatimuksen tarkistetaan kolmen vuoden välein.

Eurooppalainen ympäristömerkki, Kukkamerkki

Vain muutaman vuoden Joutsenmerkkiä nuorempi on Euroopan yhteisön yhteinen ympäristömerkki, jonka logo muistuttaa kukkaa. Myös kukkamerkki myönnetään vain hakemuksesta niille tuoteryhmiensä parhaille tuotteille ja palveluille, jotka täyttävät koko elinkaarensa osalta merkin ympäristön liittyvät vaatimukset.

Luomu – valvottua tuotantoa

Luomu – valvottua tuotantoa -merkki kutsutaan myös aurinkomerkiksi. Merkki kertoo kuluttajalle siitä, että tuote on noudattaa luomutuotannolle asetettuja ehtoja ja tuote on suomalaisten viranomaisten valvonnassa. Tämän merkin saanut tuote on aina valmistettu, pakattu tai etiketöity Suomessa, ja merkki on Elintarvikeviraston myöntämä.

EU:n luomumerkki

Myös Euroopan unionilla on oma luomumerkkinsä, jota kutsutaan Eurolehdeksi. Merkinnän tarkoituksena on viestiä kuluttajille tuotteen alkuperästä ja laadusta. EU:n luomumerkki voidaan myöntää vain tuotteille, joiden maatalousperäisistä ainesosista vähintään 95 prosenttia on luonnonmukaisia.

EU:n luomumerkki tarjoaa kuluttajille varmuuden tuotteen alkuperästä ja laadusta. Elintarvikkeet voidaan merkitä luomuksi vain, jos vähintään 95 prosenttia niiden maatalousperäisistä ainesosista on luonnonmukaisia. Eurolehti-merkin käyttäminen on pakollista kaikissa Euroopan unionin alueella valmistetuissa, valmiiksi pakatuissa luomuelintarvikkeissa.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *